Stapje voor stapje .... pff.... 4000 meter hoog!! - Reisverslag uit Cotacachi, Ecuador van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu Stapje voor stapje .... pff.... 4000 meter hoog!! - Reisverslag uit Cotacachi, Ecuador van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu

Stapje voor stapje .... pff.... 4000 meter hoog!!

Door: Stijna & Linda

Blijf op de hoogte en volg Stijna & Linda

23 April 2014 | Ecuador, Cotacachi

Hallo luitjes,

Na de eerste week van de groepsreis zijn we door gereisd naar Cuenca. Dit is een grote stad. In elke stad en elk dorp hebben de mensen weer andere gewoontes. We leren hier van alles over. We gaan een dag langs twee dorpjes waar de gids ons laat zien hoe mensen hier sjaals en truien maken. Met een groot weefgetouw zitten hier vrouwen met allemaal draadjes te weven. Het is heel bijzonder dat ze er dan ook nog een patroon in maken. Dit vergt heel veel geduld en vooral ervaring. We leren dat alpaca wol heel duur is. Vooral een baby alpaca sjaal kan zo'n 300 euro zijn. De kleuren die ze in de wol maken is ook weer van vruchten uit de natuur gemaakt. Deze mensen gaan niet even naar de winkel om verf of wol te kopen… nee alles is hier vanuit de natuur.

Henry neemt ons ook mee naar een markt waar je van alles kunt kopen. Voor ons is het vooral kijken, want vlees dat daar wordt verkocht is niet goed voor onze maag.. het ligt er soms al dagen. Er hangen hier hele varkens aan de spies en deze worden ook van top tot teen verkocht. Er word hier niets weg gegooid. De cavia wordt hier niet gezien als huisdier. Deze wordt ook geheel aan de spies gebraden. We hebben het ook geproefd in een restaurant, je krijgt dan handschoenen bij je eten want er zitten heel veel botjes in. Het smaakt naar flauwe kip. Niet vies of zo… ☺

Ecuador is trouwens het land waarin de panama hoed is ontstaan. We komen in een dorpje waar de vrouwen deze hoeden dus lopende wijs aan het maken zijn. Heel apart dat ze dit dus doen zonder er naar te kijken met allemaal riet stroken.

Vanuit Cuenca reizen we per vliegtuig weer terug naar Quito. Van hieruit gaan we met de lokale bus naar Cayambe.Dit is een plaats wat precies in het midden van de aarde ligt. We krijgen nu een goede uitleg over wat dit nu precies inhoud. Het heeft dus te maken met de stand van de zon. Op dit punt staat de zon dus eens per jaar precies in het midden en is er dus op dat punt geen schaduw. Heel apart. Dit verklaard ook dat je daar veel meer sterren kunt zien dan in Nederland. Er zijn hier dus heel veel wetenschappers die met regelmaat onderzoek doen. We verblijven hier in een haciënda. Dit is een soort van kasteel. Vroeger was dit een boerderij gemeenschap. Maar het gebouw ziet eruit als een kasteel. De slaapkamers zijn heel groot en hoog en in iedere kamer is er een open haard. Deze hebben we ook echt gebruikt want in de avond is dit een erg koud gebouw. Rondom het gebouw was er een prachtige natuur. Het was erg bijzonder om hier 2 nachten te verblijven.

We zijn een dag naar de Cayambe vulkaan gereisd. Dit was helemaal geweldig. Met 2 4wieldrive auto’s zijn we de berg op gereden, dit was echt een heel slechte weg en we hadden deze auto’s dus ook echt nodig. Halve wegen de berg stopte we bij een klein schooltje. Echt bizar dat er hier kinderen wonen. We hebben ons aan de kinderen voor gesteld en aan de hand van een kaart uitleg gegeven waar we wonen. Alle groepen zitten hier door elkaar. Aan het eind nog even op de foto en 2 voetballen gegeven, helemaal leuk. We rijden hierna helemaal door tot we niet verder kunnen. We komen uit bij een berghut. Vanaf hier maken we een wandeling naar een gletsjer. De wandeling is niet eenvoudig dit komt omdat we meer dan 4000 meter hoog zitten. Stapje voor stapje is heel belangrijk. Want als je te snel gaat ben je binnen 4 stappen dus al helemaal moe. Als we bij het ijs aankomen begint de zon door te breken en hebben we dus een mega mooi uitzicht op de gletsjer en al zijn bergen erom heen. Wat fantastisch!!! Chocola eten helpt tegen hoogte verschil en dat vinden we helemaal niet erg :P

Na de haciënda, waarin we ons wel soort van jonkvrouwen in de middeleeuwen hebben gevoeld, gaan we door naar Otavalo. Tijdens dit verblijf is het ook Pasen. Ecuador is voor 95% katholiek. En dat kun je nu, tijdens Pasen, ook echt zien. Mensen gaan naar de kerk en er worden optochten gehouden met de beelden (heiligen) uit de kerk. De kruistocht word hier in uitgebeeld. Tijdens een maaltijd in een knus restaurant zien we de tocht langs komen. Een heel bijzondere ervaring. Mensen die in de stoet mee liepen vonden ons daarin tegen bijzonder, er werd veel gezwaaid en naar ons gewezen ☺

We besluiten hier ook nog naar een vulkaan te gaan. Dit is een heel bijzondere want deze vulkaan is zo gegroeid dat er in het midden een meer is ontstaan met 2 eilanden er in. De vulkaan heet Cotacachi. Onze gids Henry legt uit hoe dit is ontstaan en dat ook deze vulkaan nog steeds actief is. We stappen hier in een boot en zien inderdaad op sommige plekjes van het water dat er waterbubbels naar boven komen. Het meer is trouwens ook heel erg diep… het is schitterend weer als we een stukje wandelen rondom het meer. Het uitzicht is hier echt adembenemend.

Onze groepsreis eindigt weer in Quito. We nemen bij het hotel afscheid van onze gids. We hebben de afgelopen 2 weken echt een super tijd met hem gehad. Het was echt een mega slimme man die vooral heel veel over zijn land kon vertellen! Super tof dus! Met de groep besluiten we nog een berg omhoog te gaan met een kabelbaan. Tijdens dit avontuur zien we heel quito vanboven af. Erg mooi!

Maandag zijn we van Ecuador overgevlogen naar Peru. Na 2 vluchten zijn we aangekomen in Cuzco. De vluchten zijn goed gegaan en we werden opgevangen door Wimmie. Dit is de vrouw waarbij we vrijwilligers werk gaan doen. Eerst gaan we 2 weken naar school om Spaans te leren en hierna 4 weken op een school de leerkracht ondersteunen. we zijn zeer benieuwd. weer een nieuw avontuur! waar we jullie over een tijdje vast wat meer over kunnen vertellen.

Groetjes Linda en Stijna

• 24 April 2014 - 08:53

Johan En Thirza:

Leuk om weer wat van jullie te horen. Jullie beleven nogal wat avonturen daar :-) Veel plezier en nog bedankt voor jullie leuke kaartje uit Chili!

Groetjes,
    Johan, Thirza & Sara

• 24 April 2014 - 08:59

Dras:

Wauw, gewoon jaloers!
    Wat klinkt dit weer mooi!

• 24 April 2014 - 08:59

Carola:

Ik kan alleen maar wauw zeggen!

• 24 April 2014 - 09:33

Wim En Cinty:

Succes met de taalcursus en het vrijwilligerswerk.
    Cinty en ik gaan de 1e 2 weken van mei naar Athene en 2 Griekse eilanden.
    Het Griekse alfabet heb ik al bijna in mijn hoofd, dus met Spaans moet het met jullie
    jonge bloemen zeker gaan lukken.
    Knap dat jullie de goede routine gevonden hebben om veilig te eten en te drinken.
    Groeten van ons.

• 24 April 2014 - 10:55

Dick:

Beste cavia-eters,

Bedankt voor jullie enthousiast verhaal. Wat jammer dat jullie afscheid hebben moeten nemen van de gids van je dromen, Henry. Maar jullie komen er wel overheen, misschien zijn er wel meer supermannen tijdens je volgende avontuur. Veel succes tijdens de komende klus!

• 24 April 2014 - 13:31

Fred:

Hoi, het gaat nog steeds goed, en jullie hebben het er goed naar jullie zin begrijp ik. Nog 3 dagen....
    (ik denk dat ik de aanhef verkeerd heb gedaan -kaart is natuurlijk voor jullie beide-). Ik heb de zegen van de paus gehad afgelopen pasen op het Sint Pieter Plein in Rome. Vrijdag en zaterdag optreden met GF. Verder hier alles goed.Veel plezier verder Groetjes "yo"

• 26 April 2014 - 07:00

Iris :

Wauuuwwwww wat ziet dat er weer super geweldig uit op de foto's en wat klinkt het verhaal leuk!
    Wat een belevenissen!!
    Nog 2 maanden te gaan! :-)
    Succes met de Spaanse les!
    Dikke kus vanuit Turkije!! Xx

• 27 April 2014 - 13:45

Fred:

Lieve Stijna en Linda ( dat had er dus moeten staan)
    Vandaag de 117e dag van het jaar (nog maar 242 dagen en het is kerst );
    Willem-Alexander Claus George Ferdinand, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, Jonkheer van Amsberg wordt vandaag 47 jaar.
    Dus . . . . . . Konings dag (helaas voor je… hebben we gisteren gevierd)
    (het zal in Nederland wel koud en nat zijn dus we hadden een dikke jas aan)
    Maar dan wel met oranje bitter, oranje tompouce, oranje vlaggen en wimpels.
    Paus Johannes Paulus II wordt vandaag heilig verklaard,
    27 april 1919: Sneeuw in Oostende,
    Het Veerse Gat werd op 27 april 1961 werd afgesloten,
    Zita van Lucca (een Italiaanse heilige) is 27 april 1272 overleden.
    Vandaag dus veel te vieren en te herdenken.
    Hebben ze “Somos Libres, Seámoslo Siempre” voor je gespeeld?
    Spreek je al vloeiend Quechua en Aymara?
    Héél véél plezier verder.
    Groetjes van mij
    Ps Doe Ollanta Humala de groeten,

• 29 April 2014 - 19:50

Stijna & Linda:

Eindelijk was jij aan de beurt Fred!!! bedankt voor je bericht! we hebben er van genoten haha. hopelijk is koningsdag goed verlopen zo zonder ons. ach ja daar twijfelen we eigenlijk helemaal niet aan. haha
    doe ze daar op de muziek maar de groetjes van ons..
    linda en Stijna :)