Peru - Reisverslag uit Urubamba, Peru van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu Peru - Reisverslag uit Urubamba, Peru van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu

Peru

Door: Stijna & Linda

Blijf op de hoogte en volg Stijna & Linda

30 April 2014 | Peru, Urubamba

Hallo allemaal,

Deze week is echt heel anders dan de voorgaande weken. We hebben nu voor 6 weken 1 vaste verblijfsplek!

We zijn maandag veilig aangekomen in Urubamba. Dit spreek je uit als oeroebamba.
Wimmie, de vrouw van het vrijwilligerswerk heeft ons opgehaald en ons meteen de plaats een beetje laten zien. In dit plaatsjes hebben ze heel veel kleine automobieltjes. Deze hadden ze ook in Afrika. Wagentje met 3 wielen. De straatjes zijn hier erg smal en bij elk kruispunt word er door die wagentjes getoeterd.. ik vond dit eerst maar gek, maar nu ik hier een week zit begrijp ik dat ze de andere wagentjes waarschuwen dat ze gaan over steken. Dus hier geen boete voor onnodig toeteren.

We hebben een kamer gekregen in een gezellig knus huis midden in Urubamba. Op dit moment zijn er nog 2 Nederlandse vrijwilligers in het huis. Het huis heeft een keuken en een dakterras. Dit is echt fijn! Je kunt hier heel mooi over het plaatsje kijken en de bergen zien. Er is ook een berg met een gletsjer, een schitterend uitzicht.

Dinsdag is er voor ons om 8 uur al Spaanse les gepland. Dit is in een schooltje waarin jongeren / ouderen taal les kunnen nemen. Er word hier niet alleen Spaans gegeven, er lopen hier ook Duitse, en Engelse leraren. Het is gek om weer naar school te gaan. Met ons schriftje en 2 dikke woordenboeken vertrekken we dus weer naar school ☺ Kike is onze leraar. Het is een jonge gast van in de 30 en reis erg veel. Hij geeft 2 maandjes les en gaat dan weer verder met reizen. Kike zal ons 2 weken Spaans geven! We zijn erg blij dat hij niet alleen over grammatica spreekt maar ook over de gewoontes van dit land, en gerechten die we uit moeten proberen of hoe je iets moet gaan bestellen op de markt.

Uiteraard zijn we ook de markt op geweest. Ze hebben hier woensdag en vrijdag grote markt, maar er is de andere dagen altijd wel een groente en fruit markt overdekt. Wat heeft dit land veel vruchten zeg!!! En ze kosten in verhouding met Nederland echt niets. We vinden het leuk om sapjes te maken, dus afgelopen week is de ananassap, citroensap en de mangosap al goed gelukt! (trots op ons zelf ☺)

Urubamba ligt in het midden van allemaal bergen. We hopen volgende week een trek tocht te gaan maken van 3 dagen. Dit is gelijk een goede oefening voor de inca trail die we ook nog gaan lopen. Tijdens een wandeling door de plaats komen we echt van alles tegen, alcohol hier is een groot probleem dus dronken mensen zie je hier veel, ze laten je wel met rust. Net als in Ecuador zijn de oude vrouwen echt klein. Ze krimpen hier en lijken dan wel even groot als een kind van 5/6 jaar. Ze hebben hier trouwens ook rare gewoontes. Een keer kwamen we een vrouw tegen die na dat ze ons had gepasseerd gewoon op de spoorlijn door haar hurken ging om vervolgens een plasje te plegen. Wel handig dus een lange rok haha. In een leuk restaurantje vlak bij ons huis, waar je heerlijk wat verse sapjes kan bestellen loopt altijd een jongetje van 5 jaar. We zagen hem ook een keer al plassend van de trap af komen lopen. Het is hier dus de normaalste zaak van de wereld dat je dat gewoon laat lopen. Gekke gewoontes hoor!

Deze week dus heel veel leren, stampen studeren maar een woensdag avond was er tijd voor onze eerste salsa les.Raymi de man van Wimmie geeft elke woensdag les. In een klein zaaltje werd aan ons de stappen uitgelegd en ik heb zelfs een klein beetje gedanst.. Linda vind het helemaal fantastisch en hoopt in Holland verder te gaan met danslessen! Bereid je er maar op voor Mark Jan ☺

Zaterdag middag hebben we kookles gekregen van een Peruaans vrouwtje. Het is heel bijzonder wat die mensen allemaal weten klaar te maken. Met veel producten van de markt! Het was heerlijk! In dit land hebben ze meer dan 100 soorten aardappels! Het is daarom erg moeilijk om de juiste eruit te kiezen. Linda en ik zijn blij met de kookles die we kregen. Zo hebben we geleerd om de aardappels beter met schil en al te koken en daarna pas te pellen. Dan word de aardappel niet zo papperig!

Na de kookles zijn we op de thee geweest bij Wimmie en Raymi. Echt gezellig. Raymi werkt met hanen. Hij verzorgd ze en laat ze in een wedstrijd tegen elkaar vechten. Wanneer 2 hanen bij elkaar zijn is het eigenlijk altijd wel vechten. Tijdens ons bezoek deed hij de hanen soort van bokshandschoentjes aan en liet hij zien hoe die beestjes tegen elkaar doen. Het was een mooi gezicht, van beide hanen gaan de veren helemaal overeind staan! Ze hebben ook heel veel kippetjes en dat betekend dus ook heel veel eieren..
voor ons niet verkeerd! super lekker een vers eitje bij het ontbijt!

Zondag zijn we in een taxibusje gestapt (deze gaat pas rijden als hij tjok vol zit…) om vervolgens naar Cusco af te reizen. We hebben een dagje deze stad bekeken. We houden helemaal niet zo van steden maar deze stad had veel mooie oude gebouwen. Ook was het een speciale dag want bij aankomst was er muziek en er werd door politie en het leger gemasseerd op het Hoofdplein. We vonden ook een super leuke markt. Hier was vooral veel groeten en fruit maar ook souvenirs te vinden. Deze dag is het ook officieel in Nederland Koningsdag en dat werd hier (gek genoeg) ook in een kroeg gevierd. Er waren zelfs bitterballen werd ons verteld ☺ een leuke stad die we ook nog vanboven af hebben bekeken.

Op maandag morgen uiteraard weer aan de studie en naar school. In de middag hebben we samen een berg beklommen. Vanaf ons dakterras kun je verschillende bergen met kruizen zien en het leek ons leuk om er 1 te beklimmen. Het was een leuk avontuur… we moesten namelijk eerst over een pad van een boer om bij het officiële pad van de berg te komen… van te voren hadden we al begrepen dat deze boer het niet op prijs stelt. Maar wij zijn natuurlijk niet bang uit gevallen en gaan toch op pad. Op de heen weg was er niemand te bekennen. We klimmen snel over een hekje en springen over een slootje… haha de tocht op zich was vooral heel stijl… maar stapje voor stapje komen we toch boven. Echt GEWELDIG! We zien Urubamba van boven af en ook verschillende mooie bergen. Waaronder ook een gletsjer. Schitterend! Het is leuk om na al die inspanning daar boven op die berg (zonder iemand) te genieten van dit geweldige uitzicht! Het dalen was soort van spannender.. het was echt stijl en de losse steentjes maakte het op sommige plekjes extra moeilijk, maar we zijn veilig beneden gekomen.. althans… we moesten hierna weer over het zelfde terrein van die boer terug naar de gewone weg… Toen we daar aankwamen was het even schrikken… de boer had de greppel ontgrendeld en er stroomde dus heel veel water over het veld. Het pad dat we daarvoor hadden bewandeld was nu 1 grote stroom water. De boer verbouwd hier denk ik rijst.. dat hebben wij weer. Maar met wat heen en weer gespring en af en toe bukken om niet gezien te worden bereiken we uiteindelijk de weg hahaha Missie geslaagd!

De eerste week hier in Urubamba is omgevlogen. Nog een weekje naar school en dan mogen we vrijwilligers werk gaan doen op een schooltje. Hier hebben we ook al heel veel zin in!

Tot snel weer
Groetjes Linda en Stijna

• 30 April 2014 - 06:27

Iris:

Wat een leuk verhaal weer en wat hebben jullie toch alweer een hoop beleefd in een korte tijd! :-)
    succes met de Spaanse lessen.. Gaat vast goed komen

• 30 April 2014 - 06:29

Iris:

Oeps... Dat ging niet goed!
    Tot snel weer!!
    Ik vertrek vandaag bij de Turkse zo'n vandaan dus we kunnen snel weer skypen!
    Xxx

• 30 April 2014 - 08:32

Dras:

Haha Stijna heb jij gedanst???
    Staat het op film?

• 30 April 2014 - 11:47

Jacqueline:

Hey meiden,

Eerst even bij gelezen want volgens mij heb ik wat verhalen gemist.
    Wat een prachtige tijd hebben jullie echt super om te lezen.
    Fijn dat jullie goede spaanseles krijgen en niet al die grammatica die wij toen kregen, nu kunnen julliehet vast beter als Jaco en ik ;-)
    Stijna je heb toch wel meer gedanst???? Op de zomerfeesten hebben we gedanst en we gingen de hele varkenmarkt over in de polonaise of ben je dat vergeten door al het bier wat je toen op had????
    Ik hoop snel weer van jullie te lezen of we skypen weer eens.

Liefs, van ons!!!!

• 30 April 2014 - 12:28

Cora :

Hoi Linda,
    Wat een mooi verhaal,super om te lezen dat jij met je zus zo ondernemend zijn,
    Ik zou het allemaal niet durven.
    Ik hoop dat jullie genieten,en lekker salsa dansen.....haha
    Een goede tijd verder en volg jullie op de mail.
    Hart gr van mij Cora....je oud coll van t.w.

• 30 April 2014 - 12:46

Janine:

Oh meiden, wat leuk toch weer! haha al die plasjes op de straat, nee laten we dat in Nederland maar niet gaan doen! En Spaans leren, mooie taal he?;) Haha Stijna en Salsa dat wordt wat;) Maar Lin, leuk dat jij het leuk vind, dan kunnen we als je weer in NL bent met zn viertjes mooi een dansje wagen! En Stijna oefen het anders maar alvast voor onze bruiloft, dan gaat er namelijk ook wel gedanst worden haha;)! Kun je je ook even uitleven...

Nou geniet van Peru, hoor van veel mensen dat t een geweldig land is!

xx

• 30 April 2014 - 22:43

Marjolein:

Hoi Linda en Stijna, wat een leuk verhaal weer, wat maken jullie toch veel mee. Peru lijkt mij ook erg mooi! Jullie zien er allebei goed uitgerust uit. Ben benieuwd naar het vrijwilligerswerk.
    Groet Marjolein

• 05 Mei 2014 - 14:25

Grada:

... paar verhalen tegelijk lezen, dat is nog eens leuk! Ik reis geheel met jullie mee.
    Af en toe moet ik toch even nadenken wat jullie nou bedoelen (gladjer? oooo gletsjer) en schiet ik verschrikkelijk in de lach bij het beeld van masserende politie en leger (je bedoelt natuurlij marcheren...). Het is alsof jullie naast me zitten! Geweldig!

Chicas, si estás leyendo esto, usted habla mejor español que yo hago. Le deseo mucha diversión en la escuela (hoop dat jullie niet alleen maar hoedjes hoeven te vouwen!) y nos vemos pronto!
    Un besazo,
    Grada

• 11 Mei 2014 - 14:09

Gerrit:

Hoi Stijna's en Linda's!

Leuk stukkie,

Veel sterkte en succes met Spaans en de cultuur leren kennen.
    Wij hebben een sap machien, dus kunnen jullie ons goed leren welke sappies we kunnen maken.

Veel plezier!

Gerrit, Annemieke en Aron

• 12 Mei 2014 - 18:51

Hetty:

Het is weer heel leuk om jullie verhaal te lezen, ik geniet zo erg mee van jullie mooie reis hoor ! Jullie schrijven ook zo gezellig. Leuk om nu langer op 1 adres te blijven.
    Geniet er maar lekker van hoor buurmeisjes !