Ecuador, één groot avontuur!!!! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu Ecuador, één groot avontuur!!!! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu

Ecuador, één groot avontuur!!!!

Door: Stijna & Linda

Blijf op de hoogte en volg Stijna & Linda

15 April 2014 | Ecuador, Cuenca

Hallo allemaal,

We hebben 2 dagen in Quito, voordat we met de groepsreis beginnen. We besluiten daarom er eerst nog even zelf erop uit te gaan. Een vrouw in ons hostel legt ons uit wat we echt gezien moeten hebben, dus dat besluiten we dan ook echt te doen.

We gaan eerst naar een soort van museum (alles is hier buiten). Hier zeggen ze dat, dit het midden van de aarde is. Er is een monument waar mee we op de foto gaan, mensen maken dan een foto met de aarde in hun hand. Wat Linda vooral leuk vond was dat we een stempel in ons paspoort kregen, dat je hier dus bent geweest. Toch een soort van souvenir. Er was hiernaast een museum waar ze lieten zien hoe krachtig het midden van de aarde is. We zagen trucks met water dat aan de ene kant van de lijn naar rechts bewoog en aan de andere kant naar links. Op de lijn bewoog het water helemaal niet. Achteraf hoorde we dat je hier gefopt wordt. Ook kregen we de kans om met je ogen dicht over de lijn te lopen. Nou dat lukt dus niet. Het voelt net of je valt (soort van dronken). Maar je kunt het thuis proberen… als het goed is voel je dan het zelfde ☺ Er was een testje met een ei die moest je op de kop van een spijker neer zetten. Dit was niet eenvoudig maar het lukte toen we goed gingen staan op de grond. Na dit avontuur weer terug in een overvolle bus! Echt lekker zweten. Toen we uitstapte was er een onweersbui! Dat was echt ongelooflijk. De regen stortte neer en na de flits ook gelijk de donder.

De volgende dag hebben we het oude gedeelte van Quito bekeken. We hebben de grote kerk in Quito beklommen. Dit was gewoon nog link. De trapjes waren erg stijl en je moest je goed vast houden, maar Linda en ik hebben het gehaald. De kerk was echt van alle kanten te beklimmen en dat hebben we dan ook gedaan. Hierna de stad bekeken. Wat een mooie mensen wonen hier. Vrouwen met baby’s op de rug, in draagzakken met schitterende kleuren kleding. Heel veel kleuren zie je hier. Ook heel veel oude gebouwen. Het was een mooie dag.
Die avond hebben we kennis gemaakt met de groep. Het is een kleine groep van 6 vrouwen en 1 mannelijke gids (Hendry die heel veel weet over dit land en planten dieren mensen en noem maar op.). Vanuit zijn toespraakje maken we wel op dat we waarschijnlijk een schitterende reis gaan maken in Ecuador.
Vanuit Quito reizen we met een lokale bus naar de bergen we komen uit in Papallacta dit is een plek met de meeste warmte bronnen of te wel hotpools van Ecuador. Ons hotel ligt midden in dit gebied en als we uit onze kamer stappen kun je dus letterlijk de hotpool in duiken. Dit hebben we dan ook uiteraard gedaan. Het weer hier in de bergen is heel wisselvallig er zijn hier vooral heel veel wolken. Maar in de hotpool voel je hier niets van. Ook hebben we hier wat meer kennis kunnen maken met de groep. Er is een 28 jarige kinderarts mee, met haar hebben we eigenlijk gelijk al een klik. Ook een vrouw (dat er uitziet als een jong meisje) van 36 zei komt uit Engeland en reist al meer dan een jaar. En er zijn 2 vrouwen mee van in de 60. Het is een gezellig groepje. Voordat we vertrokken hebben Linda en ik toch een backpack tas gekocht. We gaan namelijk 4 dagen de amazone in en het leek ons makkelijker. De vrouw van 36 had wel een hele grote koffer bij en we zagen op de reis dat dit echt niet praktisch was… ze liet de mannen gewoon haar koelkast (want zo werd dat ding even later genoemd) voor haar dragen... wij waren wel super blij met onze backpack ondank dat we niet zoveel mee konden nemen.

Na de hotpool zijn we door gereisd naar het amazone gebied Pimpilala. We komen na een lange bus reis en een auto reis, waar we in de achterbak moeten zitten, aan bij een lokaal gezin, die toeristen opvangt en hen kennis laat maken met het regenwoud en de gewoontes binnen het gezin. Linda en ik voelde ons er meteen thuis. Het gezin is erg gastvrij en we slapen in een soort hutje met een grote klamboe. Elektriciteit is hier niet, dus er wordt gewerkt met kaarsen. En als we naar ons slaapplekje willen gebruiken wij onze zaklamp want we moeten echt door het regenwoud om dit te bereiken. Het gezin zorgt voor het eten en we leren lokale vruchten kennen. Er is een avond dat er vis wordt gegeten, en wie Linda goed kent weet dat ze dit niet eet. Nou deze avond heeft ze gewoon mee gedaan en vond ze het nog best wel lekker ☺

We maken met de vader van het gezin en zijn zoon (en onze gids die alles weer vertaald in het Engels, Henry) een mooie wandeling door het woud. Hierbij krijgen we laarzen aan want je wordt echt nat als je hier loopt. Het regent hier namelijk heel veel maar de temperatuur is broeierig en rond de 24 graden. We leren over planten en over dingen die deze mensen gebruiken om weer te eten. Er is zelfs een plant voor het kwaaltje van de vrouw. Deze plant word gebruikt als thee en verlicht de pijn ☺
In de middag moeten we de kaplaarzen weer aan. We gaan namelijk een waterval beklimmen door het water. Bij de eerste stap waren we al nat van top tot teen. De oudere vrouwen wilde graag mee, ondanks dat dit werd afgeraden dus we gingen niet te snel en werden echt goed geholpen bij waar je je voet neer moest zetten. Het beklimmen van een waterval waarbij je jezelf moet optrekken aan een touw en goed moet uitkijken dat je niet uitglijd over een steen vonden we echt geweldig gaaf om te doen!
Toen we weer droog waren kregen we een demonstratie van hoe je cacao moet maken. De cacao plant is namelijk een veel voorkomende plant in dit gebied. De grote vrucht werd open gemaakt en je ziet dan allemaal glibberige bonen. Dit smaakt best nog wel lekker maar helemaal niet naar cacao. De bonen moet je laten drogen en hierna moeten ze warm gemaakt worden in een pan, daarna gaan de bonen in een molentje die je vervolgens moet draaien zodat de bonen fijn gemalen worden. Hierna word dit weer op het vuur warm gemaakt en word er melk met suiker aan toe gevoegd. De cacao is nu klaar. Heerlijk!

In de avond nemen we plaats rond het kampvuur samen met nog een andere groep die er die nacht ook is. Het gezin verteld verschillende rituelen die er gedaan worden. We leren wat over muziek maken en uiteindelijk moeten de mannen in de groep met de trom in de hand een meisje verleiden om te komen dansen. Het was een gezellige boel zo rond het kampvuur ☺ Hierna legt de vader uit hoe een bruiloft er uit ziet. Ik voelde de bui al hangen dat dit natuurlijk ook weer na gespeeld moest gaan worden. Als de vader mij aanwijst om te trouwen met een jongen die uit Nieuw Zeeland komt (en waarvan ik de naam niet weet) kon ik geloof ik wel gillen. Wat een toestand. Maar ik heb netjes mee gedaan en de jongen na de dans netjes vaarwel gezegd ☺ zo dus je zou maar getrouwd zijn in de amazone in Ecuador. Hahaha wat een happening.

De dag erna pakken Linda en ik op ons gemak de spullen in. We maken nog een wandeling naar een plaats waar heel gezonde modder is die je op je gezicht kan doen als een masker. Linda deed dit braaf mee en dat leverde een paar leuke foto’s op. hierna hebben we armbandjes gemaakt met de meiden in het gezin. Erg leuk om te leren!!! Ook bood ik aan om te helpen in de keuken, dit vonden ze helemaal leuk ☺ de keuken is hier open en ik vond het erg leuk om te zien hoe de dingen hier worden klaar gemaakt.
Ook nog een wandeling naar een lookout en onze dag was weer helemaal geslaagd. Aan het eind van de middag werden we naar een ander hotel gebracht dit was nog dieper de amazone in, vlakbij het plaatsje Tena. Dit hotel was een lodge en echt waar, dit overtrof alle verwachtingen. Ze hebben hier voor toeristen midden in de jungle dus een prachtig gebouw met slaapkamers waar je u tegen zegt een schitterend zwemband en een heerlijk restaurant. Omdat er geen weg naar toe is worden we in een lange kano boot er naar toe gebracht! We verblijven hier 2 nachten en dit vinden we helemaal niet vervelend ☺

We gaan met kaplaarzen en een extra gids die dag erna op pad met de kano moterboot. Op zoek naar dieren. Vanaf het water is het namelijk makkelijker dieren te spotten dan als je op het land loopt. We komen 2 groepen apen tegen en een heleboel bijzondere vogels. Linda en ik hebben hier helemaal geen kaas van gegeten, maar omdat we er uitleg bij krijgen is het een super leuke dag. Halverwege de dag gaan we de boot uit en maken we een wandeling op een eiland. De gids neemt ons mee door de rimboe (letterlijk. Dus geen pad) we spotten vogels en zien ook nog een alligator dit is een kleine krokodil en schildpadden. Na de wandelingen leren we schieten met kleine pijltjes door een lange buis waar in je moet blazen. Het is nog niet eenvoudig om te richten. Het hotel heeft een maaltijd aan ons mee gegeven en we eten aan de oever lekker ons bakkie leeg ☺

Na het spotten van dieren en leren van planten duiken we aan het eind van de middag nog even het zwembad in. Wat een paradijsje! Omdat het die avond droog is neemt de gids ons mee het woud in om in de nacht dieren te spotten. Hier gaat het voornamelijk om spinnen. De wandeling was echt heel eng. Niet alleen omdat we spinnen tegen kwamen die zo groot als je hand waren en krekels met de lengte van 20 centimeter, maar ook omdat het pad echt heel glibberig met modder was. je moest met je kleine zaklampje echt heel goed uitkijken waar je je voeten neer zetten. We kwamen ook echt giftige spinnen tegen en een heel vervelend soort mier. Ik denk dat ik nog nooit zoveel heb gezweet als dat uurtje door het woud. De twee gidsen vonden het volgens mij wel leuk…. Al die bange vrouwen… Linda vond dit ook echt een verschrikkelijker wandeling, maar de maaltijd die we erna kregen was denk ik het toppunt… Er las namelijk een hele vis met oog en al naar ons te gapen. Ik heb braaf mijn visje op gegeten en het hoofd er snel afgehaald. Linda heeft die avond niet veel gegeten.

Na dit geweldige avontuur, gaan we weer uit de amazone door naar Baños. Dit is een klein stadje met heel veel mogelijkheden qua activiteiten. We willen hier heel graag gaan paragliden. Alleen het weer was te bewolkt waardoor we andere plannen hebben gemaakt. We zijn vooral voor Linda een uur gaan paardrijden. Het was zo lach wekkend. Want Linda’s paard wilde niet rijden. Hahaha hij stopte echt ongeveer na elke 5 stappen. Na 20 minuten vond ik het wel genoeg en ben ik naast mijn paardje gaan lopen. Zijn naam was Wiskey. We hebben hierbij wel echt genoten van het mooie uitzicht. Baños is plaats met een schitterende rivier die aangevuld word door heel veel watervallen. Wij gingen met een groepje op de fiets langs al die watervallen. Het was een erg mooie tocht waarbij we ook nog met een soort lift naar de overkant gingen van de rivier. Er was ook een waterval waarnaar we hebben gewandeld. Hele lokale gezinnen kom je hier tegen in die schitterende kleuren! Opa’s en oma’s klimmen en klauteren of het niets is. Deze mensen zijn niet anders gewend. Ook zijn we in Baños samen met Jo (mede groepsgenoot) in de taxi naar de meest populaire schommel (swing) van de wereld gereden. Ze hebben daar dus aan een boom een schommel gehangen waarmee je kunt schommelen. Je kijkt dan uit op een schitterende vally. Er zijn mensen die dit niet durven omdat het nogal diep is, maar wij vinden het alleen maar fantastico!!! Het leverde schitterende foto’s op.

Het verhaal is wat lang geworden maar het is echt een mega leuke week geweest, dus we schrijven graag op wat we hebben gedaan (ook leuk voor later ☺)

Groetjes Linda en Stijna

• 15 April 2014 - 08:27

Esther:

Ha meiden,
    Super leuk om jullie avonturen te lezen. Die schommel ziet er echt super gaaf uit! Alleen die spinnentocht lijkt mij ook erg eng. Veel plezier weer verder!
    Kus van ons drietjes

• 15 April 2014 - 08:46

Iris:

Mega mega vet zeg!!
    Wat een stoere belevenissen en wat een leuke foto's :-)
    Xx

• 15 April 2014 - 08:50

Henriëtte:

Wat heerlijk om jullie avonturen te lezen. Geweldig ik zou er bijna jaloers op worden.
    Groetjes Henriëtte

• 15 April 2014 - 10:52

Esther:

Lieve zussen,

Wat een gave dingen hebben jullie weer gedaan. Echt heel fijn dat jullie zo'n goede gids bij jullie hebben die zoveel over de natuur kan vertellen. Lijkt me echt heel tof om mee gemaakt te hebben!

Ik vind het dan wel weer jammer dat we niet uitgenodigd waren op je bruilofd Stijna!! haha
    Nouja je hebt iniedergeval vast kunnen oefenen met trouwen ;-)

Mooie foto's zijn het zeg! Veel plezier verder en ik hoop jullie snel weer op skype te spreken.

Kusjes zusje Esther

• 15 April 2014 - 11:42

Marjolein:

Hoi meiden, prachtig verslag, wat maken jullie een hoop mee! Goed om alles zo op te schrijven als herinnering voor later. Genietse verder, liefs Marjolein

• 15 April 2014 - 15:26

Een goede tijd gewenst.
    Gr van je "oud" colleg Cora

• 15 April 2014 - 16:17

Fred:

Wederom weer een gaaf verslag. Je kent heel de groep en degene die met je wil trouwen, dan weet je z'n naam plotseling niet... jaja ;-) . En Linda je kan beter die vis daar eten als hier een rauwe haring maar goed. Veel gedaan en veel gezien dus. Hier is ook alles goed. Zaterdag concert gehad,Wim nieuwe Bariton gekregen Adri in de stress (haha), maar volgens mij is alles goed gegaan (op een zuur ruikend, met harde stukjes na. Best wel zielig eigenlijk), maar gelukkig niet in mijn map. We missen jullie wel hoor!!Oh ja Gisteravond leden vergadering gehad.(mocht ik natuurlijk weer niet bij zijn) Nog twaalf dagen en dan.... Veel plezier verder !!!

• 15 April 2014 - 18:09

Grada:

Ok, ik was er al bang voor: Stijn getrouwd! Zomaar, zonder aankondiging! Schande dames! ;-))))
    Van de foto's op de schommel kreeg ik ter plekke pijn in mijn buik. Allemachtig, want eng. Ik hoor Stijna overigens hier gillen, hoor.
    En die glaasjes brandend spul: wat is dat? Ik kan me iets herinneren uit Zuid Afrika ... maar weet het niet zeker. Was het lekker?
    Lieve Linda, wil je wat modder voor me meenemen? (Is toch goed tegen rimpeltjes?)
    Ik kan niet wachten tot jullie terug zijn! Ik ga een reunietje plannen hoor!
    Groetjes uit zonnig NL van mij!

• 15 April 2014 - 23:31

Mark-Jan:

Linda en Stijna,

Wat een verslag hebben jullie geschreven zeg. Het was zo lang ik had er bijna m'n bus door gemist. Jullie hebben echt hele toffe dingen meegemaakt afgelopen 2 weken. Elke dag een nieuw avontuur volgens mij. Ben nu al benieuwd wat jullie verder nog gaan zien en meemaken in Equador.

groetjes

Mark-Jan

• 16 April 2014 - 08:59

Carola:

Wauw wauw, wat een super avondturen maken jullie mee! Echt heel cool! En die schommel fantastisch. Hebben jullie al veel souvenirs ingeslagen. Lijkt mij zolang waar je van alles kan kopen. Heel veel plezier nog! XXX