Van helikopter tot aan gierput... - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu Van helikopter tot aan gierput... - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu

Van helikopter tot aan gierput...

Door: Stijna & Linda

Blijf op de hoogte en volg Stijna & Linda

18 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Westport

Hallo allemaal weer,

Wat doet Nederland het goed op de Olympische spelen!!!!!
Hier krijgen we dat niet zo erg mee, maar het is leuk om dat van jullie zo te horen. Afgelopen week hebben we weer HEEL VEEL mee gemaakt.

Uiteraard hebben we de pinguïns gespot. Er waren er maar een paar wat betreft de gele pinguïn. Maar de blauwe pinguïn maakte alles weer goed ☺ hiervan waren er wel honderden.
Allemaal op 1 pier.

Na het pinguïn avontuur hebben we Nieuw zeeland overgestoken naar Te Anau. Dit is een plaatsje wat in het fjorden gebied ligt. Vanuit dit plaatsje hebben we een cruise geboekt voor de volgende dag om 9.00 uur ’s morgens bij Milford Sound. Voor ons doen vroeg. Het was bewolkt en regenachtig, maar dat doet het daar altijd. Dit maakte ook dat er veel watervallen waren. Na tien minuten kregen wij een gratis verassing. Er was een grote groep dolfijnen die met ons mee zwom. Wat een waanzinnige ervaring!!!! Ze sprongen rond de boot en lieten hun kunsten zien. En dit zeker wel twintig minuten. We konden er geen genoeg van krijgen. Na de dolfijnen kwamen we een groep zeehonden tegen, grappige beestjes met een bijzonder luchtje. De milford sound is een mega grote fjord en staat bekend om zijn grote watervallen. Deze hebben we van zeer dichtbij gezien. Je kon dit buiten ook voelen, maar van die nattigheid zijn wij niet zo gediend.

Die nacht hadden we ook primitief gekampeerd. Met als wc een gierput, die uiteraard ’s nachts nog een bezoekje kreeg van ons. Ik zal je vertellen.. Je adem inhouden en plassen tegelijk is het moeilijkst wat we ooit hebben moeten doen. Wij zijn wel wat gewend.. maar dit overtreft alles.
(PA: zelfs kattenstront was hier niets bij, haha ☺ )

Na de Milford Sound zijn we doorgereisd naar Queenstown. In Queenstown kun je zoveel doen… dat je gewoon niet weet wat je moet kiezen. Wij als nuchtere Hollanders besluiten om een zip track te gaan doen. Dit houd in, dat je met een kabel baan van een berg door het bos heen zoeft. Een leuke ervaring. In een woord HOERA ☺!!! De berg op en af lopen was iets minder, maar daar denken we nu niet meer aan.

Van Queenstown door naar Fox Glacier. Het was een prachtige rit ernaar toe. De Fox Glacier was bij aankomst nog niet te zien. Hij was in de wolken, dat maakte dat we hem de volgende dag wel wilde zien. We besluiten dit te gaan doen met een helikopter vlucht (DOE EENS GEK). Dit was een FANTASTISCHE ervaring!!!! Van minuut 1 tot aan minuut 40 was het geweldig.
De helikopter man was een vriendelijke en rustig man, die ons de FOX & Frans Jozeph glacier en MT. Cook vanuit de lucht heeft laten zien. We zijn bovenop de Fox glacier geland en hebben daar wat mooie foto’s mogen maken. Wat hebben wij een waanzinnige schepping!!!!

In de avond hadden we alweer een ander avontuur. In het bos naast onze camping moesten we op zoek naar glow wormen. Omdat we niet precies wisten waar we naar zochten, werd dit een spannend bospad avontuur in het donker. Met ons roze zaklampje, bergschoenen en een heleboel moed gingen we opzoek naar de glow wormen. Ze waren moeilijk te vinden, maar toen we erachter kwamen dat we deze beesten alleen in het pikken donker konden zien, zagen we ze. Wat grappig al die kleine lichtjes. We hebben zo’n wormpje van dichtbij bestudeerd. Het is echt heel maf, een klein wormpje dat licht geeft. Je ziet het lichtje in het lijfje rollen. Heen en weer.
We konden weer een beest op onze lijst afvinken.

De volgende dag zijn we in een zeer apart katholiek kerkje geweest. De pastoor bestede alle taken uit. Zoiets hadden we nog nooit meegemaakt. Onze taak was de mensen welkom heten en liederen baadjes uitdelen. Dit deden we bij nader inzien niet goed, dus kregen we op ons kop van de pastoor. Gelukkig was de dienst na een uur afgelopen en hebben we een paar mooie wandelingen gemaakt rondom de glacier.

Na de Fox glacier zijn we doorgereisd naar Westport. Onderweg kwamen we de pancake rocks tegen. Uiteraard hebben we deze even op de foto gezet. Net buiten Westport is een plek waar je zeehonden kunt spotten. Echt super grappig en dit keer van dichtbij. Er waren ook veel kleintjes. Weer een mooie ervaring erbij.

Die nacht heeft het zoveel geregend dat we er acuut van moesten plassen. Gelukkig kon niemand ons zien want volgens mij dreven we naar de wc toe in ons pyjamaatje..
we gaan Westport verlaten en hopen naar het droge Abel Tasman door te reizen.

Deze week was een groot avontuur.
Van dolfijnen, ziptrack, helicoptervlucht, sneeuw, regen, zeehonden en glow worms was dit een druk weekje.
We kijken er met een voldane blik op terug.

Veel liefs,
Stijna & Linda

Ps. Jammer genoeg kunnen we Martine de Wit nier meer ontmoeten.. super jammer, we zijn elkaar waarschijnlijk voorbij gereisd zonder dat we het wisten. Martine, heel veel plezier en als je nog tips hebt voor het Noordereiland, horen we die graag!!

O en tante kitty: oost west, HIER het best?? hahaha

• 18 Februari 2014 - 06:25

Jacqueline:

Wat gaaf weer om te lezen meiden super.
    Iris, Magda en ik zijn op zoek naar een sponsor om jullie te kunnen bezoeken :-)
    Helaas wil het nog niet erg lukken, dus blijf het verlopig maar van jullie verhalen genieten.
    Have fun en let goed op elkaar.
    Liefs, jacq

• 18 Februari 2014 - 07:43

Iris:

Geweldig weer!! :-)
    Toch hele andere bezienswaardigheden als 2 jaar gelee Stijn! :-)
    Hopelijk ga je het Abel Tasman park nu wel zien
    Idd.. De sponsor laat het nog flink afweten!
    XXX

• 18 Februari 2014 - 08:12

Geke:

Superleuk om jullie verhalen te lezen! Geniet ervan dames! Al gaat dat super goed volgens mij! Heel veel plezier nog!

• 18 Februari 2014 - 08:39

Esther:

Ha wereldreizigers,
    Wat doen jullie leuke dingen, zeg! Super dat jullie zoveel ondernemen, is ook weer erg leuk om te lezen! Hier komt ook af en toe een zonnetje tevoorschijn. Veel plezier weer!
    Kus van ons drietjes

• 18 Februari 2014 - 09:34

Carola:

Hoi hoi,
    Wat een ervaringen allemaal! Heerlijk om te lezen.
    Groetjes carola

• 18 Februari 2014 - 10:00

Esther :

Hey lieve zussen,

Wow wat een toffe gebeurtenissen allemaal afgelopen week! Leuk om te lezen.
    Leuk zeg die Glow worms.. hihi net zoiets als vuurvliegjes?
    En zo gaaf dat jullie van die mooie schepping mogen genieten.
    Lijkt me ook een soort tot rust komen in Gods schepping.. Zien hoe bijzonder mooi God alles gemaakt en bedacht heeft!

Wat betreft het kerk gebeuren, meiden meiden toch.. weet je wat, als jullie terug zijn dan kan ik voor jullie wel regelen dat jullie bij Nieuw leven in het ontmoetingsteam komen. Dan kunnen jullie iedere zondag goed oefenen met begroeting en blaadjes uitdelen :) haha

We lezen snel weer van jullie verhalen. Dag lieve meiden!
    Kusjes Andreas en Esther

• 18 Februari 2014 - 11:07

Anne-Marije:

Ej lieve meiden,
    Wat een leuk verhaal weer!
    Zo mooi en bijzonder wat jullie allemaal zien en mee maken!
    Wat een toffe schepping idd en een geweldige Schepper!!
    Liefs uit Moldavië Hier hebben ze ook geen wc lekker warm binnen, dus kan helemaal mee leven met jullie gierput ervaring:)

• 18 Februari 2014 - 12:05

Bettie Romeijn:

Hee zussies :)

Wat heerlijk om te horen, jullie hebben maar een druk maar voldaan leventje daar!
    Pas maar op, straks willen jullie niet meer terug naar dit koude kikkerlandje ;)
    Binnenkort maar weer eens skypen, ik wil jullie toch nog in levende lijven weer zien ;)

Geniet er van en een dikke knuffel voor beiden (ook voor jou Stijna ;)

xx

• 18 Februari 2014 - 12:26

Anna:

Wat een avonturen nichtjes!! Ik lees mee vanuit China, waar mijn avontuur er alweer bijna op zit, over 2 weken verlaten we China richting de Filipijnen. Dat wordt straks flink verhalen uitwisselen!!
    Groetjes jullie nicht vanuit China ;)

• 18 Februari 2014 - 14:18

Magda:

dames wat een verhalen en wat moet dat toch gezellig zijn zo saampjes -als we een sponsor hebben we gevonden komen wij jullie opzoeken hoor nu doen we het maar met jullie avonturen op papier en ja ik zie jullie al op de knietjes bij zo'n glimworm............veel plezier nog en een dikke knuffel van ons

• 18 Februari 2014 - 17:45

Sjanie:

Dag meiden. Heel leuk jullie ervaringen te lezen!!
    Geniet ervan. groetjes Sjanie

• 18 Februari 2014 - 18:16

Mark-Jan:

Hey,

Wat een toffe dingen hebben jullie weer beleeft afgelopen weer. Vooral op die helicoptervlucht ben ik stiekem wel een beetje jaloers. Ook weer allemaal leuke beestjes tegengekomen deze week. Erg leuk volgens mij.

groetjes,

• 22 Februari 2014 - 00:28

Fred:

Leuke verslagen, zo te horen hebben jullie dus geen heimwee naar
    het lekkere warme Nederland, met z’n 22 Olympische Medailles,
    leuke muziek maken, gezellige club (we hebben overigens het
    nieuwe club blad van GF weer gekregen), kortom daar komen jullie dus niet
    voor terug, wij moeten ons hier maar zien te vermaken…we redden het wel :-(
    We wachten gewoon op het nieuwe reis verslag dus blijf maar speuren naar
    bijzondere personen, anekdotes, beesten en landschappen. Wij wachten wel.
    Groeten Fred.

• 22 Februari 2014 - 10:57

Roos En Tom:

Hey meiden,

Wat een super verhalen allemaal. Dit hadden jullie zeker voor geen goud willen missen. (Daar is het goud van de olympische winter spelen niets bij) ;)
    Super fijne tijd verder nog. We spreken jullie gouw weer eens op de skype.

Liefs Roos en Tom.

• 23 Februari 2014 - 14:17

Wim En Cinty:

Lake matheson, weerspiegeling van Mt. Cook, wat een prachtig plaatje! Doorsturen naar de VVV in Nieuw Zeeland zou ik zeggen.Berg op berg af. Berg af soms nog erger als berg op? En als je dan eindelijk heerlijk weer beneden bent lijkt het allemaal niet zo erg geweest... Goed bezig en bedankt voor jullie verslag!