It burns... - Reisverslag uit Port Lincoln, Australië van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu It burns... - Reisverslag uit Port Lincoln, Australië van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu

It burns...

Door: Stijna (echt waar, MAGDA)

Blijf op de hoogte en volg Stijna & Linda

20 Januari 2014 | Australië, Port Lincoln

It Burns…

Zo weer een stukje voor op de blog. Wat leuk van al de reacties!! Wij warderen dit erg. Echt super leuk.
Wim en Cinty gefeliciteerd met jullie kleinkind!! Geniet ervan!!

Waar waren we gebleven…

Het beklimmen van de hoge boom was nog niet zo gemakkelijk. We hebben geklommen in de Diamond tree. Deze was 54 meter hoog. Omdat je niet vast zit en je best grote stappen moet maken krijg je hier knikkende knietjes van. Deze boom is er voor toeristen, maar normaal wordt er op deze manier ook gecontroleerd of er ergens brand is in het bos. Een vrouw die daar was vertelde ons dat je boven in de boom veiliger bent dan op de grond. Het vuur komt vaak niet 54 meter hoog en de boom kan dus van onder in de brand staan, de boventoppen zijn gewoon nog groen. We zien dat brand een groot probleem is in dit land. Voordat we van de ene naar de andere plek gaan vragen we vaak of het brandveilig is.

Onderaan de diamond tree komen we nog een vrouwtje tegen. Het was net het duivenvrouwtje uit Home a lone. Alleen dit vrouwtje had kleine kangaroes om haar heen en bij haar in de bus. Ze was helemaal vol van de beestjes. Volgens haar was zei de enige persoon in west Australië die de baby kangaroes opving wanneer hun moeder was overreden door een auto. Het was een bijzondere ervaring waarbij we uiteraard even op de foto moesten!

Hierna zijn we vanuit Pemberton naar Denmark gereden. Onderweg hebben we in Walpole de Tree top walk gedaan. Dit is een wandeling waarbij je boven de hoge toppen van de boom komt. Erg apart en vooral erg hoog! (+/- 40 meter)
Ook kwamen we langs een ijsboerderij die de grootste ijsjes verkochten in Australië. Dat konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan! In 1 woord Heerlijk!
Net voor Denmark kwamen we langs de Elephant rock. Dit was werkelijk schitterend. Een groep grote rotsen die in de zee liggen met een schitterend strand ervoor.

Vanuit Denmark zijn we door gegaan naar Esperance, dit was een tocht van zeker een dag dus we besloten hierna twee dagen op een camping te blijven.
Naast Esperance ligt het nationaal park Cape la Grand. We besluiten om op onze vrije dag hiernaar toe te gaan. In dit park hebben we 3 schitterende stranden opgezocht. De blauwe kleuren in de zee lijken soms gewoon niet echt! Aan 1 van de stranden hipte er een kangaroe. Deze kwam gezellig bij ons langs toen we aan het eten waren… nou ja gezellig… Linda en beesten… dat was om te lachen (haha). We hebben het beest niet gevoerd maar je zag duidelijk dat dit wel elke dag door toeristen wordt gedaan. Het leek wel een afgerichte hond. Het park was echt groot en we besloten nog de berg Frenchman Peak te beklimmen. Dit was een grote uitdaging dat uiteindelijk boven aan de top gevierd werd! Daarna weer terug… dat was wat minder haha, omdat het letterlijk klimmen was bleek de afdaling nog lastiger te zijn, maar we hebben het gered zonder kleerscheuren. Alleen kwamen we erop de camping achter dat we beide op verschillende plekken toch nog flink verbrand waren… ondanks de goede voorbereiding (zonnebrand, lange mouwen hoed.. au au au…) IT BURNS

De volgende dag zijn we begonnen aan de grote oversteek van Esperance naar Ceduna.
We zijn gestopt na 8 uur rijden bij het dorre plaatsje Cocklebiddy. Hier was werkelijk niets te beleven, dan alleen overleven. Er stond een flinke wind en de grond was te vergelijken met beton. Dus deze keer maar kamperen zonder haringen.. en ja dat lukte.
We zagen onderweg veel dode kangaroes, maar ook een levende slang. Dit maakte dat Linda bij elke stap die ze deed wel even moest kijken of er niets achter haar aan kwam.
We ontmoeten een vrouw die oorspronkelijk ook uit Nederland komt. Ze vertelde ons dat ze al meer dan 20 jaar hier op het tankstation werkte in de middel of no ware. Zo nieuwsgierig als ik ben vraag ik waar ze in Nederland heeft gewoond. En je geloofd het of niet, maar ze kwam uit Gorinchem en haar adres was Heerenlaantje 22. Voor de mensen die dit niets zeggen, dit is het adres echt naast 1 van de kantoren van mijn werk (stijna). Wat een toeval! Echt heel raar, ben je in Australië kom je iemand tegen die in Gorinchem heeft gewoond..

Omdat er op deze camping bijna geen faciliteiten zijn en het er gewoon kei hard waait hebben we wat geïmproviseerd en de laundry toegeëigend als woon/keuken waarin we heerlijk hebben gekookt en een gezellige avond hebben gehad, dankzij de waterkoker van Jaqueline hebben we de avond afkunnen sluiten met een heerlijk kopje thee!
’s Nachts ging de wind gelukkig wat liggen en hebben we heerlijk geslapen.
Na deze dag nog een lange autodag. We passeerde de grens van zuid naar oost Australië. Bij deze grens is er een echte stop. Tijdens deze stop word je gecontroleerd of je fruit groenten, planten, noten of dieren meeneemt. Dit mag niet en word daar dus afgenomen. We vonden het jammer van onze sinasappel die we in moesten leveren. Het potje pindakaas en de pinda’s zag de beste man niet liggen. Nu staan we op een camping in Ceduna waar we naar de kerk zijn geweest.

Op de campings komen we veel mensen tegen en je hoort ook veel verhalen. Er staat nu een vrouw die al voor de 3e keer in haar leven Australie te voet rond gaat. Ze heeft vrijweinig bij zich, en dit komt niet omdat ze het niet kan kopen, maar omdat ze al verschillende keren bestolen is. Van tent tot aan schoenen. Nu gaat ze dus met een goedkoop tentje Australie rond en slaapt op de grond zonder matrasje en loopt op slippers. Echt bizar. Wij doen het haar niet na.
We zijn neefje Bart (soort) ook tegen gekomen, alleen dan op de fiets. Leuk om zo met iedereen in contact te komen.

Nog geen elfstedentocht begrijpen wij uit jullie reactie's??!! houd ons op de hoogte!!

Tot snel,
Veel liefs Linda & Stijna

• 20 Januari 2014 - 10:50

Annemieke:

Hee meiden!

Super om weer jullie avonturen te lezen! Stoer hoor, dat jullie die boom hebben beklommen! Lijkt me trouwens echt apart, zo'n plek waar zo ongeveer niets is.. Hihi ik was jullie stukje aan het lezen en jullie begonnen natuurlijk met it burns... dus ik dacht al helemaal dat jullie een bosbrand hadden gespot ;-) wel balen dat jullie zo verbrand zijn! Hier inderdaad echt nog geen zicht op ijs :-( Maar ja, wat niet is kan nog komen!

Groetjes ook van Gerrit en een kus van Aron

• 20 Januari 2014 - 11:36

Janneke:

Lieve Linda&Stijna,

Wat een avonturen maken jullie mee! Super leuk om zo op de hoogte te blijven hoe het met jullie gaat. Vind het ook wel spannend hor, al die bosbranden die daar nu zijn!
    Gaaf ook dat jullie al zoveel mensen hebben ontmoet!
    Hihi en die kangaroe op het strand, super super cool!! :)

Heel veel plezier nog daar!
    XxxSjaak, Janneke & Dax

• 20 Januari 2014 - 11:40

Jantiena:

Hej meiden,,
    Leuk om zo af en toe wat van jullie te horen! Jullie maken heel wat mee als ik het zo lees..
    Wist niet dat Linda niet zo'n dieren freak was;) Kun je niet even een kleine kangaroe mee smokkelen in je tas.. Lijkt me best wel wat hebben! hihi Maak er nog wat leuks van met elkaar & ben benieuwd naar jullie volgende verhalen!! Enjoy,,
    Liefs, Jantiena

• 20 Januari 2014 - 11:47

Jacqueline:

Hey meiden,

Wat leuk jullie verhalen te lezen.
    Echt bijzonder dat jullie daar de oud buurvrouw van het Heernlaantje tegen komen, wat is de wereld klein.......
    En Stijna ik zag gelijk dat jij het had geschreven want er zit nog steeds een c in mijn naam hoor ;-)
    Fijn dat de waterkoker het goed doe en zo kom hij nog eens ergens.
    We zijn erg benieuwd naar jullie verdere reis dus sbel maar weer een verslag maken.

Liefs,
    Jaco. JaCqueline, Jurriën* Jamie&Roxanne

• 20 Januari 2014 - 12:30

Marjolein:

Leuk al die belevenissen, kun je niet voorstellen vanuit het saaie holland. Zit te studeren op de BHV cursus. Jullie verhaal een welkome afwisseling. Succes verder, kijk goed uit en schrijf a.u.b. gauw weer!
    Liefs Marjolein

• 20 Januari 2014 - 12:53

Esther:

Ha zusjes,
    Leuk om jullie avonturen te lezen. Jullie zijn wel veel aan het klimmen, zeg! Super leuk! Mooi om zoveel verschillende mensen en dieren tegen te komen...Veel plezier verder nog!
    Liefs Hj, es en een kusje van Levi

• 20 Januari 2014 - 13:29

Leonie:

Hoi Stijna en Linda,

Wat een leuk verhaal weer! Ik hoop dat jullie (letterlijk) uit de brand blijven en nog een leuke tijd hebben. Ik vind jullie erg stoer!
    En ik kijk uit naar het volgende verhaal!

Groetjes, Leonie

• 20 Januari 2014 - 16:19

Corina Damsteeg:

Geweldig om jullie verhaal weer te lezen. En Gorinchem en het Heerenlaantje. Hoe is het mogelijk. Groetjes van Corina (met koude voeten door het kille weer, en helaas nog steeds geen ijs en sneeuw)

• 20 Januari 2014 - 18:38

Anne-Marije:

Ej meiden!
    Klinkt zooo stoer allemaal!! Echt super tof dat jullie dat kunnen beleven!
    Snap dat je die slangen en kangaroe maar niks vind hoor Linda:)
    Met ons regen weertje is het moeilijk voor te stellen dat jullie verbranden daar!
    Komen jullie heerlijk bruin terug, zitten wij nog lekker wit te zijn. :)
    Heel veel plezier verder en sterkte met alle vermoeiende wandel en klim tochten, lekker genieten van alles!

Liefs, Anne-Marije

• 20 Januari 2014 - 19:12

Bettie:

Lieve zussies :)

Wat gaaf om deze verhalen te lezen en wat hebben jullie al veel meegemaakt!
    Geniet er lekker van en ik moet eerlijk zijn, begin jullie toch al te missen.. Maar de tijd zal vliegen dus geniet er lekker van en tot over een paar maandjes!

xx

• 20 Januari 2014 - 19:29

Anja Herben:

he meiden..
    wat luek om jullie verhalen te horen. ik heb dezelfde route gereden in 2004 en ja het was een geweldige ervaring. de boom heb ik ook beklommen omhoog vond ik niet zo erg maar naar beneden vond ik eng. beneden had ik ook echt spierpijn. ..het is een prachtige omgeving daar. dus meiden geniet ervan met volle teugen. ik lees jullie verhalen met plezier omdat ik weet waar jullie zijn...
    dikke knuffel Anja xx

• 20 Januari 2014 - 21:03

Lars:

Ha Stijna en Linda,

Super gaaf man, wat jullie daar allemaal doen. Ook dat klimmen in die boom, stoer hoor!!!! Ik dacht even: het duivenvrouwtje??? maar naar even googelen weet ik wie jullie bedoelen, hahaha!! En inderdaad erg triest van die sinaasappel. Veel plezier nog en leuk dat we jullie zo op de hoogte kunnen houden!

Groejes van de (bas)gitaarist!

• 20 Januari 2014 - 22:19

Mark-Jan:

Hey stoere dames,

Wat een toffe dingen hebben jullie allemaal gedaan en gezien zeg. Ik heb op google maps even Cocklebiddy opgezocht, wat een fantastisch dorpje is dat om te kunnen zien via streetview. Nu weet ik over welk tankstation jullie het hebben :)

groetjes,

• 21 Januari 2014 - 08:23

Neefje Gerard:

Hallo Dames,

Ik mis foto's? Of is het internet hier zo slecht dat ik ze niet kan zien? ;)

Grappig dat jullie iemand uit Gorinchem tegen zijn gekomen. Had een zelfde situatie als jullie een paar weken terug. Vraag je aan een willekeurig persoon naast je waar ze vandaan komt. Komt ze uit Nederland. Leuk. En waar in Nederland? Komen ze uit Sliedrecht :| Denk je aan de andere kant van de wereld te zitten kom je nog steeds dat tuig tegen ;)

Maar veel plezier daar en ik hou jullie blog in de gaten!

Gr, Gerard

• 21 Januari 2014 - 11:20

Christa:

Hi nichten!
    Super gaaf dat jullie een half jaar gaan rondreizen (ik ben jaloers!!!).
    Je weet, de familie van Doorn is ook gek op reizen :)
    Ik ben erg benieuwd naar het vervolg van jullie reis en al jullie avonturen.
    Over de Westkust van Australie heb ik geen tips, maar don't fortget de Barossa Valley (winetour) vanuit Adelaide niet te bezoeken en geniet van de prachtige uitzichten langs de Great Ocean Road van Adelaide naar Melbourne!
    Have fun dames! Christa

• 21 Januari 2014 - 12:18

Iris:

Woowwwwwwwwwww jaloerssssss!!!!!!
    Het klinkt allemaal weer helemaal te gek meiden!
    Stiekem geniet ik vanuit Nederland lekker mee.... waar gelukkig nog geen witte vlokken te zien zijn en temperaturen boven nul! :)

• 22 Januari 2014 - 19:32

Leontien:

Klinkt goed meiden! Mooie avonturen, nu al :)
    Geniet er nog van want voor je het weet moet je alweer terug..

• 22 Januari 2014 - 19:32

Leontien:

Klinkt goed meiden! Mooie avonturen, nu al :)
    Geniet er nog van want voor je het weet moet je alweer terug..

• 22 Januari 2014 - 22:47

Grada:

Klinkt allemaal top, meiden, maar waar blijven de foto's? De vier die jullie gepost hebben, heb ik al 70x bekeken, en ik kan niet wachten op alle actiefoto's!
    Doe voorzichtig! Kusssss Grada

• 22 Januari 2014 - 22:50

Oom Kees:

Romeijnen hebben wat met grote (m)ijsjes!!
    Smolten ze niet snel?
    XX Have.....

• 26 Januari 2014 - 12:09

Wim En Cinty:

Yes, doe als de inwoners: put the kettle on and have a nice cup of tea with a wee bit of milk in it whenever you are tired. Nu nog het uitgebreide ontbijt. We horen het wel. Don't worry, make eeuh the best of it Als je slangen met rust laat schijnen ze best lief te zijn.
    Bedankt voor jullie felicitaties! Hartelijke groet, Wim en Cinty