Copacabana... - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu Copacabana... - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu

Copacabana...

Door: Stijna & Linda

Blijf op de hoogte en volg Stijna & Linda

13 Juni 2014 | Bolivia, La Paz

Dag lieve mensen,

Deze week zijn Linda en ik naar een ander land gereisd. Eerst hebben we nog een afscheidsfeestje gehouden voor al die lieve mensen / vrijwilligers in Peru. Het was een super gezellige avond met Peruaans gebakken taart en live muziek door oa Silvie, Willem, Raymi, Julia en Anke! Het was een top avond!!!!
De volgende dag werden we helemaal naar het busstation gebracht door Anke. Anke: we gaan je missen hoor!
En we houden contact!!!!

De busreis naar Cusco verliep goed en hierna zijn we in een taxi gestapt die nog maar net dicht kon ivm met onze koffers… de taxi’s kun je hier vergelijken met kleine Panda’s dus met onze 2 koffers, een backpack, 2 rugtassen en ons zelf zat de auto VOL.
Omdat we een nachtbus nemen naar Lake Titicaca in Bolivia moeten we nog 2,5 uur wachten op het busstation. Wat je hier allemaal ziet dat houd je wel wakker. Het is echt een soort van gezellige chaos. Mensen lopen af en aan, er zijn veel lokale mensen die hier met hun hele hebben en houden op de bus wachten, maar ook veel backpackers die bij elk loket het goedkoopste busticket proberen te bemachtigen. Er was een vrouw die per ongeluk haar klein geld op de grond liet vallen.. ik overdrijf niet dat ze op haar knieën onder alle stoelen is gekropen, samen met haar man en uiteindelijk na een goed uur het pas op gaf met zoeken. Toen het 10.30 was mochten we dan eindelijk met de bus mee. Wat wij niet wisten en de rest van de Peruaanse mensen in de bus wel, was dat het gewoon vroor in de bus. Daar zaten wij dan tussen al die mensen die dik ingepakt waren met dikke kleedjes om hun heen… wat een koude bedoeling. Toen rond 5.30 de zon op kwam wisten Linda en ik niet hoe snel we de gordijntjes moesten openen. Maar wat we toen ook zagen was werkelijk waar weer schitterend. Het lake titicaca met het opkomende zonnetje was echt waanzinnig mooi en wat is dat meer groot! We rijden nog ruim 2,5 uur langs het meer voordat we Copacabana pas bereiken. Eerst moesten we nog over de Boliviaanse border. Nou dat ging ook heel grappig. We moesten allemaal de bus uit. Hierna moest je eerst nog in Peru een stempel halen zodat je uit gestempeld werd en hierna moest je 300 meter lopend over de Boliviaanse grens om vervolgens daar weer een stempel te halen van Bolivia. Een spannende en ook wel grappige ervaring. Vervolgens mocht de bus over de grens en moest iedereen weer instappen.

Copacabana is een leuk klein plaatsje waar we de volgende 3 dagen verblijven. Aangezien Linda en ik een beetje aan de rees zijn hebben we vooral rustig aan gedaan met eten ☺. We verblijven in een mooi hostel met uitzicht op het meer. Ook zit dit hostel naast een school waarop een groepje leerlingen muziek maken. Hier hebben we volop van mogen mee genieten. Omdat de mensen het vooral heel leuk vinden om muziek te maken hebben we af en toe gewoon even de oren dicht gedaan… Het is hier de regel dat je vooral hard speelt… zuiverheid staat hier niet voorop.

Op dag 3 hebben we het eiland Isla Del Sol bezocht (eiland van de zon). Nou het is hier echt schitterend. Maar omdat het bootje waarmee we gingen niet zo snel was moesten we op het eiland een soort van sprintje trekken om weer op de plaats van bestemming te zijn. Je mist hier namelijk niet graag je bootje. Overdag mag dan de zon schijnen, in de nacht vriest het hier gewoon! Brrrrr…. Samen met een bootgenootje hebben we dus het eiland bewandeld en genoten van het mooie uitzicht. Bolivia heeft ook schitterende bergen met sneeuw erop. Met het prachtige blauwe meer en daarop die mooie bergen verbaasd het ons weer dat ook dit land weer anders is dan de rest.

Na dit avontuur zijn Linda en ik weer in een bus gestapt. We willen heel graag nog de zoutvlaktes van Bolivia gaan bezoeken. Deze liggen alleen helemaal aan de andere kant van het land. Dus eerst een bus naar La Paz. Dit is de hoofdstad van Bolivia. De buschauffeur die ons hier heeft gebracht wist vooral van doorrijden. Na een uur flink slingeren moesten we opeens allemaal uit de bus. De bus en ook wij moesten namelijk met een bootje naar de overkant van het water. De bus werd op een soort vlonder/ vlot gereden die nog net iets groter was dan de bus zelf. En hierna ging deze al schommelend naar de overkant. Dit was echt een grappig en apart gezicht… wij gingen er met een ander klein bootje achter aan.

In La Paz aangekomen hoopte we gelijk door te kunnen naar Uyuni. (waar de zoutvlaktes zijn) maar dit feest ging niet door. De bussen naar Uyuni rijden niet omdat er blokkades zijn van de lokale bevolking op de weg. Bolivia is het land van de stakingen en dit komt dus ook regelmatig voor. Het was wel even een teleurstelling maar buiten het bus gebouw zien we al snel een hostel. De volgende dag wordt ons uitgelegd dat de stakingen vanaf maandag stoppen en we besluiten daarom een reisorganisatie op te zoeken die voor ons een 3 daagse tour kan boeken voor de zoutvlaktes vanuit Uyuni. Voor de rest zijn we La Paz in gegaan we kwamen Bolivianen tegen die een volksdans instuderen. Jongens die moeten tapdansen en meisjes die dansen met schitterende rokken. We komen ook een fanfare tegen met 24 trompetten 21 baritons 9 bassen 5 trombones 3 slagwerkers 7 klarinetten en een dame in een zeer kort rokje met bekkens… die ook nog tot onze schrikt begon te dansen ☺ Het was wel super leuk om te zien hoe deze groep mensen muziek maakte!
We zijn heel benieuwd naar ons laatste avontuur de zoutvlaktes in Bolivia. Het schijnt een mega mooie tour te zijn…
We wachten het dus met spanning af.

Liefs Linda en Stijna

• 13 Juni 2014 - 21:59

Esther:

Wow, weer een nieuw land, leuk zeg! Wij hebben hier geen last meer van de kou, het is hier heerlijk weer! Veel plezier met jullie laatste avontuur...
    Liefs van ons en een kusje van Levi

• 13 Juni 2014 - 22:07

Stan Van Diejen:

Hmm. Goeie tip voor het Zomerconcert... Copacabana:)

• 14 Juni 2014 - 08:51

Anna:

Wat een fantastische reis meiden! Door jullie verslag krijg ik weer helemaal zin in reizen! Geniet nog maar even, want voor je het weet ben je ineens weer gewoon in Nederland. Liefs nicht Anna uit Utrecht

• 14 Juni 2014 - 11:53

Rogier En Mirjam:

wouw wat een avontuur weer!!

geniet er nog even van!

gr. Rogier en mirjam

• 14 Juni 2014 - 12:17

Anna:

• 14 Juni 2014 - 21:02

Tante Marry:

Lieve meiden wat een leuke verslagen zetten jullie er op we beleven de reis bijna mee met jullie,ga zo door en gauw weer tot ziens in holland liefs van ons allebij.

• 15 Juni 2014 - 14:25

Iris:

Wat een leuk laatste avontuur! Nu nog genieten van het wk... Ook een heel avontuur denk ik :-) nog maar een paar nachtjes slapen!!!! :-))

• 16 Juni 2014 - 22:04

An:

Hey,

Binnen een kleine maand vertrek ik ook naar Bolivië. Ik land in La Paz en reis alleen door naar Copacabana waar ik mijn andere vriendinnen tegemoet reis die uit Peru komen.
    Op het internet vind je veel waarschuwingen over de onveiligheid daar en vooral op de minibusjes.
    Hebben jullie daar iets van gemerkt of gaat het voornamelijk over de normale alertheid zoals in elke grote stad?
    Hopelijk gaan wij niet zoveel blokkades hebben zoals jullie precies.
    Nog veel plezier!