Dia de mama... (moederdag) - Reisverslag uit Urubamba, Peru van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu Dia de mama... (moederdag) - Reisverslag uit Urubamba, Peru van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu

Dia de mama... (moederdag)

Door: Stijna & Linda

Blijf op de hoogte en volg Stijna & Linda

14 Mei 2014 | Peru, Urubamba

Hallo allemaal,

Hier in Peru wordt Moederdag zeer groot gevierd. Moeder staat ook voor Maria de moeder van Jezus. Er word hier erg veel aandacht aan gegeven. Vanaf vrijdag tot en met zondag vieren mensen hier Moederdag. Omdat wij deze week ook zijn begonnen op het schooltje kregen wij ook wat Moederdag vreugde mee! We hebben werkjes gemaakt en liedjes geleerd en dat allemaal voor onze lieve moeder ☺. Op vrijdag werden alle moeders ook uitgenodigd om op het schooltje langs te komen. Van de 19 moeders kwamen er maar 5 op dagen. Echt wel heel sneu. Vooral voor de kinderen en de juf die zo hun best hadden gedaan om de moeders deze dag in het zonnetje te zetten. Dit werd dus gedaan met een liedje, een dansje en alle moeders kregen een hard en … confetti over het hoofd. Haha dat was wel groot feest. Ook kreeg iedereen zelf gemaakte chocomelk gemaakt door de moeder van Bruze en allemaal een broodje. Echt leuk om te zien dat iedereen hier volop van geniet!

Ons schooltje waar we tijdelijk vrijwilligerswerk doen ligt een half uurtje lopen vanaf ons huis. Halve wegen onze wandeling wacht de profesora (juffrouw) ons altijd op en halen we verschillende kinderen op, die we tegen komen langs de hele drukke weg. We blijven altijd goed aan de kant lopen, want auto’s gaan hier geen centimeter aan de kant voor voetgangers. Wanneer we bij het schooltje aan komen maken we de deuren open en niet te vergeten ook de deur van de wc. Dit wct-je is alles behalve schoon maar we proberen er het beste van te maken. Het is fijn dat hier wel een kraantje is, waar we steeds water uit kunnen tappen. We hebben 1 klaslokaaltje waarin we elke morgen 19 kinderen verwelkomen. Het is natuurlijk altijd de grote vraag of ze ook allemaal komen. Het is nog maar 1 keer voorgekomen dat we compleet waren. De kinderen zijn 3 -5 jaar oud en de meeste kinderen komen uit een verwaarloosd milieu. Dat betekend dat ze vaak laat naar bed gaan (pas wanneer hun ouders gaan) en er wordt binnen de families veel gedronken en ‘feest’ gevierd. Het komt daarom jammer genoeg vaak voor dat kinderen erg moe zijn op school, of verschillende dagen gewoon thuis blijven.

Rond een uur of 11 krijgen de kinderen hier allemaal een maaltijd. Deze word klaar gemaakt door 1 van de moeders. Het is vaak rijst met saus, of rijst met melk. Wij blijven hier altijd wijselijk vanaf… ondanks dat de juf dit raar vind. Onze maag is niet zo veel gewend dan die van deze kinderen.

Wat wij heel bizar vonden maar nu ook weer soort van normaal is, dat de kinderen huiswerk mee naar huis krijgen. Ze hebben allemaal een groot schift met letters en cijfers die ze dan thuis moeten na schrijven. Het is wel grappig om te zien dat zulke kleine kinderen thuis dus al huiswerk maken ☺

Vorig weekend zijn we met de 2 meiden van ons huis en nog 2 andere meiden, 2 dagen wezen wandelen naar Lares. Een jong echtpaar waren onze gids en 2 jonge knullen verzorgde de paarden die voornamelijk de hele keuken, tenten en slaapspullen op hun rug droegen. De wandeling was echt onwijs mooi! Ondanks de steile klim en daarna de steile daling hebben we genoten van de prachtige natuur. We overnachten de eerste nacht tussen twee bergen. Omdat we erg hoog zitten vriest het hier in de nacht. Linda en ik hebben dus met wanten en wollen muts op geslapen. Ik moet zeggen dat ik erg blij was, dat het weer ochtend was. De vrouwelijke gids zorgt steeds voor een stevige en ook lekkere maaltijd en dat houd ons deze 2 dagen op de been. Aan het eind van dag 2 komen we uit op waterbronnen. Dit is een soort van beloning na deze wandeling. Dus met zijn alle heerlijk gepoedeld. In de avond met de meiden nog gezellig een kaartspelletje gedaan… tot er opeens een flinke steen naar beneden komt rollen… hij beland echt maar 5 centimeter voor onze voeten. Wat bizar! Gelukkig raakt niemand gewond en kunnen we er om lachen. Blij dat hij niet iets verder was gerond! De wandeling naar Lares was een gave ervaring!!!

Het weekend daarop hadden we weer een druk weekend. De Spaanse school gaf namelijk vrijdag avond een Salsa feestje, dit vond Linda helemaal fantastisch. Ze heeft hier weer lekker kunnen dansen! Het klinkt misschien eenvoudig maar die woensdag daarvoor bleek dat ik de basis stappen wel aan kan maar al die draaien… soms weet ik gewoon niet meer aan welke kant ik uit ben gekomen hahah. Ik merkte al snel aan de danspartners dat ze het allemaal erg moeilijk vonden om met mij te dansen haha dus vrijdag avond niet te veel salsa voor mij :P. Het is trouwens ook erg grappig om te kijken naar al die mensen die het wel kunnen ☺. Later op de avond komen er vooral veel hippies wat een grappig volkje zeg! Er zijn 2 vrouwen die met vuur dansen. Een leuke Peruaanse avond!

Op zaterdag zijn we samen van Mares naar Moray gewandeld. Dit was een schitterende wandeling door het mooie berglandschap. De wandeling kwam uit op Inca cirkels. Dit vraagt om een korte uitleg. De inca’s zijn de inwoners geweest die hier hebben gewoond voordat de Spanjaarden kwamen. Dit volk heeft in dit land wel heel veel gebouwd en de afgelopen jaren zijn mensen dit gaan zien. Er zijn verschillende patronen en muren ontdekt en deze worden nu tentoon gesteld.. Omdat er niemand meer over is van dit volk is het soms moeilijk te begrijpen waar gebouwen of patronen voor diende. In Peru en Ecuador zijn dus veel plaatsen waar je wat kunt zien van de Inca’s. Zo ook in Moray. Heel bizar dat je na een schitterende wandeling opeens uitkomt in een soort van arena. De inca’s hebben hier allemaal cirkels gebouwd. (zie foto) we hopen over 3 weken ook de incatrail te gaan wandelen. Als het goed is komen we dan uit op een nog grotere vondst van de inca’s. In de avond zijn we uitgenodigd bij onze gidsen van de Lares tocht. We krijgen hier een Peruaanse maaltijd en sluiten het af met een groot kampvuur waar vooral heel veel andere mensen weer op af komen. Een gezellige boel!

We besluiten ook nog om door te gaan met onze Spaanse lessen. Het is leuk om een andere taal te leren, en vooral ook te spreken! Het kan dus geen kwaad dat we naast ons vrijwilligerswerk ook nog blijven lessen!

Hopelijk gaat het allemaal goed met jullie?!
Liefs ons

• 14 Mei 2014 - 21:01

Grada:

Fijn om te lezen dat jullie t zo goed hebben en enorm genieten! Jammer Stijn dat t dansen je niet ligt

• 14 Mei 2014 - 22:31

Mark-Jan:

Hey,

Superleuk om te horen wat jullie afgelopen weken weer allemaal beleeft hebben. Goed om te lezen dat jullie je nog steeds zo vermaken en nog steeds zoveel toffe dingen ondernemen, ondanks de vaste plek waar jullie nu zitten.

groet,

Mark-Jan

• 14 Mei 2014 - 23:16

Nadine:

Woow!! Wat een gaaf verhaal weer zeg! Zo goed te horen dat jullie je vermaken! Die wandeltocht klinkt ook echt te gek! Succes met de (Spaanse) lessen!
    Xx

• 15 Mei 2014 - 11:05

Rogier En Mirjam:

hey meiden,

zo, terug van onze vakantie, jullie blogs bijgelezen. wat hebben jullie weer veel meegemaakt!
    En mooie foto's. en dan gaat bijna jullie laatste maand in.
    maar blijf genieten tot het einde en heel veel succes met lesgeven!

groetjes van ons

• 16 Mei 2014 - 17:38

Rianne:

Hoi Linda en Stijna,

wat maken jullie een hoop mee zeg. Echt een groot avontuur. Leuk om te lezen. Maak er nog wat moois van.

Groetjes van Arco, Rianne en Elise

• 17 Mei 2014 - 12:02

Fred:

Ik hoor het al, het gaat nog steeds goed en jullie beleven en zien veel, van les geven tot vallende stenen toe. Tip: ze zeggen als je meer drinkt dans je ook beter :-) , dus veel plezier verder
    Groetjes uit het "warme"Nederland. Fred

• 17 Mei 2014 - 22:10

Oma En Opa:

Hoi, lieve meiden we missen jullie! Tot over vijf weken!

• 20 Mei 2014 - 21:23

Jan En Jeannet:

hoi,

leuk om jullie belevenissen te blijven volgen. Veel plezier bij jullie vrijwilligerswerk en alles wat jullie verder nog gaan ondernemen.

Groeten,
    Jan en Jeannet