Castro, stad op palen - Reisverslag uit Castro, Chili van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu Castro, stad op palen - Reisverslag uit Castro, Chili van Stijna & Linda - WaarBenJij.nu

Castro, stad op palen

Door: Stijna, Linda en Iris

Blijf op de hoogte en volg Stijna & Linda

29 Maart 2014 | Chili, Castro

Hallo allemaal,
Daar zijn we weer! Nou we zijn deze week wel wat meer te weten gekomen over Chili en hoe ze hier leven. De taal is nog steeds een uitdaging maar we beginnen er wel handigheid in te krijgen. Het is vooral belangrijk van te voren goed te weten wat je precies wilt vragen… Chilenen vinden het helemaal niet erg om te helpen maar het moet wel in het Spaans want van Engels hebben ze geen kaas gegeten. 
De kerk van vorige week was een zeer leuke ervaring. We hadden deze keer voor een evangelische kerk gekozen. We waren verbaasd dat er zoveel kerken in het kleine plaatsje te vinden waren! Mensen gaan hier dus eigenlijk allemaal naar de kerk. In de kerk waar wij waren zijn mensen heel uitbundig. Bij het eerste lied, in het Spaans uiteraard, zong de ene vrouw nog harder dan de ander. Ik denk dat we dat in Nederland overschreeuwen noemen i.p.v. zingen, maar we vonden het leuk om te zien dat hier jong en oud bij elkaar komen. Elk groepje die ze in die kerk hadden zongen een lied, hierdoor duurde de kerkdienst zeker 2,5 uur. haha ze hadden er ook een dominee en wanneer deze ging staan was dit een teken om te gaan staan en God 3 keer eer te bewijzen met ‘Glorie Halleluja’ ook de oude mensen deden dit gewoon mee. Na dit 50 keer gedaan te hebben leek het bij ons ook de normaalste zaak van de wereld. 
Van Pucon zijn we verder gereisd naar Puerto Varas. Een erg mooi plaatsje wat langs een heel groot meer ligt. Vanuit Puerto Varas zijn we een dagje uit geweest naar Peulla. Vulkaan Osorno was de hele dag goed te zien. Het was namelijk perfect weer voor deze bus/boot tocht. Eerst een paar uur met de bus, daarna een paar uur op zo’n toeristen boot en daarna een paar uur in het kleine plaatsje Peulla. Het plaatsje was zo klein dat we er al snel door heen gewandeld waren. Het plaatsje telt maar 120 inwoners en ze vertelde ons dat er vorig jaar maar 4 kinderen op de basisschool in Peulla zaten.
Na Puerto Varas zijn we nog meer naar onderen gereisd. We wisten van te voren dat het weer er alleen maar kouder op zou kunnen worden. Hoe meer je namelijk naar beneden gaat hoe dichter je bij de Zuidpool komt. Dit hebben we wel gemerkt. De laatst paar dagen hadden we 15 graden, voor ons doen best wel koud en in de nacht was het rond het vriespunt. We begrepen al snel dat het in Nederland beter weer was!
We zijn naar Castro gegaan. Hier hebben ze huisje boven het water die op palen zijn gebouwd. De huisjes hebben hier ook allemaal een vrolijk kleurtje. Dit leverde leuke foto’s op! we kwamen bij een hostel waar we ook mochten koken. De keuken was alleen bij de mensen thuis en zag er zo… hoe zeg ik dit netjes…. Bevuild uit, dat we er voor kozen om niet te moeilijk te koken. We zijn nog niet ziek, en dat willen we eigenlijk zo houden. Het was een leuk plaatsje waar we een mooie stadwandeling hebben gemaakt. Toen we langs de begraafplaats kwamen dachten we eerst dat dit een soort van dorpje was. Ze begraven hier de mensen in hele kleine huisjes. Het lijkt dus vanboven af net een klein dorp. En omdat er uiteraard ook straat honden lopen lijkt het net of er mensen wonen.
Wij reizen op dit moment net na het vakantie seizoen. Mensen zijn dus vooral bezig met hun huizen renoveren. Er word hier veel met houd gewerkt. Het lijkt hier dus soms wel op thuis, houtjes hakken, planken zagen, verven. Een heerlijke hout lucht komt er vanaf.

Na Castro zijn we met de bus naar Ancud gegaan. We zijn bij hospedaja Marta terecht gekomen, een heel aardig vrouwtje die ook een heel schattig slaapkamertje voor ons had. We waren hier 2 nachten te gast. Marta’s man bakte het brood voor het ontbijt. En we mochten ook hier weer gebruik maken van de keuken. Echt super lief. In Ancud hebben we voornamelijk veel gewandeld door de Chileense straten, gewandeld langs de kade en genoten van de heerlijke, stinkende zee lucht.
Op maandag zijn we weer verder gereisd, met de bus naar Valdivia. Een grote plaats omringt met water. We liepen langs de waterkant en zomaar op eens lagen er allemaal van die grote zee robben  echt grappig om te zien. Wel een stuk of 10 op een rij. Dit was wel het laatste wat we verwacht hadden haha.. Morgen gaan we weer een dagje uit, naar een nationaal park met een grote fauna zeggen ze.  ben benieuwd. Ons doel daar is wandelen, wandelen en nog eens wandelen 

Zo dit is het voor nu weer even,
Tot snel weer!!!
Veel liefs Stijna & Linda en ook een beetje van Iris :)

• 29 Maart 2014 - 22:47

Jacqueline:

Hey meiden

Allereerst Linda gefeliciteerd met je verjaardag

• 29 Maart 2014 - 22:47

Drassie:

Mooie dingen!

• 29 Maart 2014 - 22:58

Iris:

Wat een belevenissen toch weer!!! Voor m'n gevoel zijn jullie heeeeeell vlakbij!!! Drassie... Je record is verbroken!!!

• 30 Maart 2014 - 17:18

Stan:

Fijn dat jullie het zo leuk hebben samen! Linda, nog van harte gefeliciteerd! Wij laten hier intussen wel de drumband en fanfare draaien:)

• 31 Maart 2014 - 16:26

Carola:

Wauw wat een mooie foto's. Wordt je helemaal vrolijk van! prachtig die ver gezichten. Veel wandel plezier de komende dagen!

• 31 Maart 2014 - 23:25

Wim V:

Even wat minder gevolgd, sorry hoor. Hier gaat het leven gewoon druk verder .
    Leuk verhaal deze keer geeft een wat rustiger beeld hoor. En verstandig dat je op de hygiëne let.
    We willen jullie graag gezond terugzien. Afgelopen wekeeinde jullie vader weer in de boom gezien.
    We hebben jullie alletwee weer gematst met het ophalen van de donateurs gelden ....
    hartelijke groet van ons, Wim

• 02 April 2014 - 18:49

Oom Kees:

Laat FF wat horen, oma is erg ongerust!
    XX Oom Kees